
Home     Papers     Research

Photo Tampering Throughout History

Photography lost its innocence many years ago. In as early as the 1860s, photographs
were already being manipulated, only a few decades after Niepce created the first
photograph in 1814. With the advent of high-resolution digital cameras, powerful
personal computers and sophisticated photo-editing software, the manipulation of
digital images is becoming more common. Here, I have collected some examples of
tampering throughout history.

To help contend with the implications of this tampering, we have developed a series of
tools for detecting traces of tampering in digital images (contact me at Ma'at Consulting
for more information about our services). 

circa 1860: This nearly iconic portrait of U.S. President
Abraham Lincoln is a composite of Lincoln's head and the
Southern politician John Calhoun's body. Putting the date
of this image into context, note that the first permanent
photographic image was created in 1826 and the Eastman
Dry Plate Company (later to become Eastman Kodak) was
created in 1881.

circa 1864: This print purports to be of General Ulysses
S. Grant in front of his troops at City Point, Virginia,
during the American Civil War. Some very nice detective
work by researchers at the Library of Congress revealed
that this print is a composite of three separate prints: (1)
the head in this photo is taken from a portrait of Grant;
(2) the horse and body are those of Major General
Alexander M. McCook; and (3) the backgoround is of
Confederate prisoners captured at the battle of Fisher's
Hill, VA.

Source: Library of Congress, Prints
& Photographs Division

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/home.html
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/publications
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/research.html
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/tampering.html
http://hanyfarid.org/maat
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/lincoln1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/lincoln1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/grant1234.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/grant1234.jpg
http://lcweb2.loc.gov/pp/cwphtml/cwpmystery.html


circa 1865: In this photo by famed photographer
Mathew Brady, General Sherman is seen posing with his
Generals. General Francis P. Blair (far right) was added to
the original photograph.

circa 1930: Stalin routinely air-brushed his enemies out
of photographs. In this photograph a commissar was
removed from the original photograph after falling out of
favor with Stalin.

1936: In this doctored photograph, Mao Tse-tung (right)
had Po Ku (left) removed from the original photograph,
after Po Ku fell out of favor with Mao.

1937: In this doctored photograph, Adolf Hitler had
Joseph Goebbels (second from the right) removed from
the original photograph. It remains unclear why exactly
Goebbels fell out of favor with Hitler.

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/blair1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/blair1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/stalin1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/stalin1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/mao1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/mao1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/hitler1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/hitler1+2.jpg


1939: In this doctored photo of Queen Elizabeth and
Canadian Prime Minister William Lyon Mackenzie King in
Banff, Alberta, King George VI was removed from the
original photograph. This photo was used on an election
poster for the Prime Minister. It is hypothesized that the
Prime Minister had the photo altered because a photo of
just him and the Queen painted him in a more powerful
light.

1942: In order to create a more heroic portrait of
himself, Benito Mussolini had the horse handler removed
from the original photograph.

1950: It is believed that this doctored photograph
contributed to Senator Millard Tydings' electoral defeat in
1950. The photo of Tydings (right) conversing with Earl
Browder (left), a leader of the American Communist
party, was meant to suggest that Tydings had communist
sympathies.

1960: In 1960 the U.S. Olympic hockey team defeated
the Soviet Union and Czechoslovakia to win its first
Olympic gold medal in hockey. The official team photo
was doctored to include the faces of Bill Cleary (front
row, third from the left), Bob Cleary (middle row, far left)
and John Mayasich (top row, far left), who were not
present for the team photo. These players were
superimposed onto the bodies of players Bob Dupuis,
Larry Alm and Herb Brooks, respectively.

1968: When in the summer of 1968 Fidel Castro (right)
approves of the Soviet intervention in Czechoslovakia,
Carlos Franqui (middle) cuts off relations with the regime
and goes into exile in Italy. His image was removed from
photographs. Franqui wrote about his feeling of being
erased:

   I discover my photographic death.

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/kinggeorge.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/kinggeorge.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/mussolini1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/mussolini1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/tydings1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/ushockeyteam.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/ushockeyteam.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/castro1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/castro1+2.jpg


   Do I exist?
   I am a little black,
   I am a little white,
   I am a little shit,
   On Fidel's vest.

May 1970: This Pulitzer Prize winning photo by John Filo
shows Mary Ann Vecchio screaming as she kneels over
the body of student Jeffrey Miller at Kent State
University, where National Guardsmen had fired into a
crowd of demonstrators, killing four and wounding nine.
When this photo was published in LIFE Magazine, the
fence post directly behind Vecchio was removed.

September 1971: The German Chancellor of West
Germany, Willy Brandt (far left), meets with Leonid
Brezhnev (far right), First Secretary of the Communist
Party. The two smoke and drink, and it is reported that
the atmosphere is cordial and that they are drunk. The
German press publishes a photograph that shows the
champagne bottles on the table. The Soviet press,
however, removed the bottles from the original
photograph.

September 1976: The so called "Gang of Four" were
removed from this original photograph of a memorial
ceremony for Mao Tse-Tung held at Tiananmen Square.

February 1982: In this National Geographic magazine
cover story on Egypt by Gorden Gahen, the Great
Pyramid of Giza was digitally moved to fit the magazine's
vertical format. Tom Kennedy, who became the director
of photography at National Geographic after the cover
was manipulated, stated that "We no longer use that
technology to manipulate elements in a photo simply to
achieve a more compelling graphic effect. We regarded
that afterwards as a mistake, and we wouldn't repeat
that mistake today".

August 1989: The cover of TV Guide displayed this
picture of daytime talk-show host Oprah Winfrey. This
picture was created by splicing the head of Winfrey onto
the body of actress Ann-Margret, taken from a 1979

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/castro1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/kentstate1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/kentstate1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/brezhnev1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/brezhnev1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/maogangoffour1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/maogangoffour1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/nationalgeographic1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/oprah1+2.jpg


publicity shot. The composite was created without
permission of Winfrey or Ann-Margret, and was detected
by Ann-Margret's fashion designer, who recognized the
dress.

July 1992: This cover of TexasMonthly shows the then
Texas Governor Ann Richards astride a Harley-Davidson
Motorcycle. This picture was created by splicing the head
of Richards onto the body of a model. The editors
explained that their credit page disclosed this fact by
noting in the credits page "Cover Photograph by Jim
Myers ... Stock photograph (head shot) By Kevin
Vandivier / Texastock". After the motorcycle cover
appeared, Richards said that since the model had such a
nice body, she could hardly complain.

February 1994: This digital composite of Olympic ice
skaters Tanya Harding and Nancy Kerrigan appeared on
the cover of New York Newsday. The picture showed the
rivals practicing together, shortly after an attack on
Kerrigan by an associate of Harding's husband. The
picture caption reads: "Tonya Harding, left, and Nancy
Kerrigan, appear to skate together in this New York
Newsday composite illustration. Tomorrow, they'll really
take to the ice together."

June 1994: This digitally altered photograph of OJ
Simpson appeared on the cover of Time magazine shortly
after Simpson's arrest for murder. This photograph was
manipulated from the original mug-shot that appeared,
unaltered, on the cover of Newsweek. Time magazine
was subsequently accused of manipulating the
photograph to make Simpson appear "darker" and

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/oprah1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/oprah1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/hardingkerrigan1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/ojsimpson1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/ojsimpson1+2.jpg


"menacing".

November 1997: After 58 tourists were killed in a
terrorist attack at the temple of Hatshepsut in Luxor
Egypt, the Swiss tabloid Blick digitally altered a puddle of
water to appear as blood flowing from the temple.

December 1997: This digitally altered photograph of
Kenny and Bobbi McCaughey appeared on the cover of
Newsweek magazine shortly after Bobbi gave birth to
septuplets. This photograph was manipulated from the
original that appeared, unaltered, on the cover of Time
magazine. Newsweek manipulated the photograph to
make Bobbi's teeth straighter, and were accused of trying
to make her "more attractive".

December 2000: The CBS emblem in this single frame
of a live video broadcast, was digitally inserted during the
new year's eve broadcast so as to conceal the NBC
emblem that was on display in the background. The
technology used in this case, is the same as that widely
employed during the broadcast of sporting events to
display advertisements on billboards.

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/ojsimpson1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/hatshepsut1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/hatshepsut1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/mccaughey1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/mccaughey1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/cbs1.jpg


September 2000: Hoping to illustrate its diverse
enrollment, the University of Wisconsin at Madison
doctored a photograph on a brochure cover by digitally
inserting a black student in a crowd of white football
fans. The original photograph of white fans was taken in
1993. The additional black student, senior Diallo Shabazz,
was taken in 1994. University officials said that they
spent the summer looking for pictures that would show
the school's diversity -- but had no luck.

April 2002: The 1996 Child Pornography Prevention Act (CPPA) extended the existing
federal criminal laws against child pornography to include certain types of "virtual
porn". In 2002, hearing Ashcroft v. Free Speech Coalition, the United States Supreme
Court found that portions of the CPPA, being overly broad and restrictive, violated First
Amendment rights. The Court ruled that images containing an actual minor or portions
of a minor are not protected, while computer-generated images depicting a fictitious
minor are constitutionally protected.

January 2003: This cover of GQ magazine featured a
digitally slimmed actress Kate Winslet. Winslet said that
the retouching was "excessive." "I don't look like that and
more importantly I don't desire to look like that. I can tell
you that they've reduced the size of my legs by about a
third", said Winslet.

January 2003: The original copy of the Beatles Abbey
Road album cover shows Paul McCartney, third in line,
holding a cigarette. United States poster companies have
airbrushed this image to remove the cigarette from
McCartney's hand. This change was made without the
permission of either McCartney or Apple Records, which
owns the rights to the image. "We have never agreed to
anything like this," said an Apple spokesman. "It seems
these poster companies got a little carried away. They
shouldn't have done what they have, but there isn't much
we can do about it now."

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/uwmadison1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/uwmadison1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/publications/cppa96.html
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/publications/ashcroft.v.freespeechcoalition.pdf
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/gq1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/beatles1.jpg


July 2003: This Redbook cover of actress Julia Roberts is
a composite of Roberts' head taken at the 2002 People's
Choice award, and her body taken at the Notting Hill
movie premiere several years earlier. Publisher Hearst
admits its mistake: "In an effort to make a cover that
would pop on the newsstand, we combined two different
shots of Julia Roberts. We acknowledge that we may
have gone too far and hope that Ms. Roberts will accept
our apology."

April 2003: This digital composite of a British soldier in
Basra, gesturing to Iraqi civilians urging them to seek
cover, appeared on the front page of the Los Angeles
Times shortly after the U.S. led invasion of Iraq. Brian
Walski, a staff photographer for the Los Angeles Times
and a 30-year veteran of the news business, was fired
after his editors discovered that he had combined two of
his photographs to "improve" the composition.

February 2004: This digital composite of Senator John
Kerry and Jane Fonda sharing a stage at an anti-war rally
emerged during the 2004 Presidential primaries as
Senator Kerry was campaigning for the Democratic
nomination. The picture of Senator Kerry was captured by
photographer Ken Light as Kerry was preparing to give a
speech at the Register for Peace Rally held in Mineola,
New York, in June 1971. The picture of Jane Fonda was
captured by Owen Franken as Fonda was speaking at a
political rally in Miami Beach, Florida, in August 1972.

March 2004: This political ad for George W. Bush, as he
was running for President, shows a sea of soldiers as a
back drop to a child holding a flag. This image was
digitally doctored by copying and pasting, from this
original photograph, several soldiers to digitally remove
Bush from a podium. After acknowledging that the photo
had been doctored, the Bush campaign said that the ad
would be re-edited and re-shipped to TV stations.

April 2004: This image, which was widely circulated on
the Internet, shows a U.S. Marine posing for a photo with
two Iraqi children while holding a sign reading "Lcpl
Boudreauk killed my Dad then he knocked up my sister".
Boudreauk claims that this image was tampered with
from the original, in which the sign read "Welcome
Marines". A military investigation into potential wrong-

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/latimes1+2+3.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/latimes1+2+3.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/kerryfonda1+2+3.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/kerryfonda1+2+3.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/kerryfonda1+2+3.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/georgebush1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/georgebush1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/marine1.jpg


doing was inconclusive. It remains unclear if this image is
authentic.

March 2005: This digital composite of Martha Stewart's
head on a model's body appeared on the cover of
Newsweek as Stewart was emerging from prison "thinner,
wealthier and ready for prime time", as the headline
reads. Newsweek disclosed the source of the cover image
on Page 3 with the lines: "Cover: Photo illustration by
Michael Elins ... head shot by Marc Bryan-Brown."

March 2005: This Harper's cover, taken at Parris Island,
S.C., shows seven Marines lined up in their T-shirts,
shorts and socks. The picture accompanied a story about
soldiers that go AWOL (absent without leave). The
soldiers depicted in the picture, however, were not AWOL.
The picture was supplied by Getty Images as a stock
photograph. "We are decorating pages," said Giulia
Melucci, the magazine's vice president for public relations.
"We are not saying the soldiers are AWOL. Our covers are
not necessarily representative."

April 2005: An article in the journal Nature reports on the impact of digital
photography and image-manipulation software in science. For example, Mike Rossner,
editor of the Journal of Cell Biology, estimates that roughly 20% of accepted
manuscripts to his journal contain at least one figure that has to be remade because of
inappropriate image manipulation. And, in 1990, 2.5% of allegations examined by the
U.S. Office of Research Integrity, which monitors scientific misconduct, involved
contested scientific images. By 2001, this figure was nearly 26%.

April 2005: In this doctored photograph, British
politicians Ed Matts, conservative candidate for Dorset
South, and Ann Widdecombe, conservative candidate for
Maidstone and the Weald, are shown holding a pair of
signs that together read "controlled immigration -- not
chaos and inhumanity". This picture appeared as part of
Matts' election literature. The original photograph,
however, shows the same two candidates campaigning
for a Malawian family of asylum seekers to be allowed to

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/marine1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/marthastewart1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/harpers1.jpg
http://www.nature.com/nature/journal/v434/n7036/full/434952a.html
http://ori.dhhs.gov/
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/edmatts1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/edmatts1+2.jpg


stay in Britain. Widdecombe said she was "happy to be
associated with either message".

April 2005: This digital composite of actors Brad Pitt and
Angelina Jolie, rumored to have a romantic relationship,
appeared on the cover of Star Magazine. The picture of
Pitt was taken in Anguilla, a Caribbean island, in January
2005. The picture of Jolie was taken in Virginia some time
in 2004. On page 8 is a disclaimer noting the image is a
"composite of two photographs."

June 2005: This picture from the Harvard College
viewbook features a doctored version of the Harvard's
newspaper March 9, 2005 front page. The headline in the
original front page, reading "Summers To Face No
Confidence Vote", was replaced with an illegible block of
text. A Harvard spokesman confirmed that someone
involved with the production of the viewbook had decided
to remove the headline -- "It's a mistake, and it should
not have happened", he said.

July 2005: This digital composite appeared on a
campaign flyer for New York City Democratic mayoral
candidate Virginia Fields. The picture shows Fields
standing with a diverse group of people. Fields' chief
campaign consultant, Joe Mercurio, admitted the picture
was a composite of four separate photos. The picture,
according to Mercurio, was meant to show that she has
broad support and was not intended to deceive anyone.

August 2005: Florida Congresswoman Katherine Harris,
who is running for a U.S. Senate seat next year, has
accused some newspapers of doctoring photos to distort
her makeup as a way to poke fun at her. Harris became
famous when she oversaw the Florida recount in the 2000
presidential election, that gave George W. Bush a 537-
vote victory in Florida. "I'm actually very sensitive about
those things, and it's personally painful," she said. "But
they're outrageously false. ... Whenever they made fun of
my makeup, it was because the newspapers colorized my
photograph." Harris and her staff have not, however,
been able to cite a specific example of an altered photo.
The photo of Harris, shown here, is not known to have
been doctored.

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/edmatts1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/harvard2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/virginiafields1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/harris1.jpg


August 2005: A magistrate in Sydney, Australia threw out a speeding case after the
police said it had no evidence that an image from an automatic speed camera had not
been doctored. This case revolved around the integrity of MD5, a digital signature
algorithm, intended to prove that pictures have not been doctored after their recording.
It is believed that this ruling may allow any driver caught by a speed camera to mount
the same defense.

September 2005: This photo, taken of U.S. President
George W. Bush as he sat in a meeting of the United
Nations Security Council, shows Bush scribbling a note to
Secretary of State Condoleezza Rice reading, "I think I
may need a bathroom break. Is this possible?" Reuters'
picture editor, Gary Hershorn, explained that sections of
the photo were overexposed so a Reuters' processor used
the Photoshop technique to "burn down the note."
Hershorn says that the photo was not manipulated in any
way, but that it was standard practice for such news
photos to be enhanced.

October 2005: In August of 2005, the actor Tom Sizemore was convicted on charges
of domestic violence, criminal threats, vandalism, and making obscene and harassing
phone calls. In appealing this decision, Sizemore's lawyers contend that pictures
showing the victim, Heidi Fleiss, with injuries, were faked. Los Angeles Superior Court
Judge Antonio Barreto Jr. has given prosecutors 30 days to prove the photos were not
doctored, or produce the person who took the photographs.

October 2005: This doctored photo of Secretary of State
Condoleezza Rice appeared alongside a USA Today news
story about Rice's comments to U.S. Lawmakers
regarding U.S. Troops in Iraq. After receiving complaints
from readers, this photograph was removed from USA
Today's website, and the following Editor's note appeared
alongside a "properly adjusted copy": Photos published
online are routinely cropped for size and adjusted for
brightness and sharpness to optimize their appearance.
In this case, after sharpening the photo for clarity, the
editor brightened a portion of Rice's face, giving her eyes
an unnatural appearance. This resulted in a distortion of
the original not in keeping with our editorial standards.

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/georgebushUN1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/condirice1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/condirice1+2.jpg


November 2005: This digitally altered image of
illustrator Clement Hurd appeared in a newly revised
edition of the book "Goodnight Moon", a classic children's
book written by Margaret Wise Brown and illustrated by
Hurd. The publisher, HarperCollins, altered the original
photograph to remove a cigarette from Hurd's hand.
HarperCollins said it made the change to avoid the
appearance of encouraging smoking and did so with the
permission of the illustrator's estate. But Mr. Hurd's son
said he felt pressured to allow it. Prior to this latest
edition, the photograph of Mr. Hurd grasping a cigarette
has been on the book for at least two decades.

November 2005: Former Rolling Stones' bassist Bill
Wyman was digitally removed from this cover of the
Rolling Stones album "Rarities, 1971-2003" (Wyman was
the bassist for the Rolling Stones from 1962 to 1992).
The original photo from which Wyman was removed
dates back to 1978 when Wyman was still with the
group.

December 2005: A political video produced by the
Republican National Committee (RNC) depicts a U.S.
solider watching a television where Democratic leaders
are speaking critically of the Bush administration's
handling of the war in Iraq. The final screen shot, shown
to the right, reads "Our soldiers are watching and our
enemies are too." As shown in this original frame, this
video was digitally altered -- the solider was watching the
movie How the Grinch Stole Christmas.

January 2006: In 2004, Professor Hwang Woo-Suk and colleagues published what
appeared to be ground-breaking advances in stem cell research. This paper appeared in
one of the most prestigious scientific journals, Science. Evidence slowly emerged that
these results were manipulated and/or fabricated. After months of controversy, Hwang
retracted the Science paper and resigned his position at the University. An independent
Korean panel investigating the accusations of fraud found, in part, that at least nine of
the eleven customized stem cell colonies that Hwang had claimed to have made were
fakes. Much of the evidence for those nine colonies, the panel said, involved doctored
photographs of two other, authentic, colonies.

January 2006: In 2001, Dr. Jon Sudbo of the Norwegian Radium Hospital in Oslo
published a study, in the prestigious journal Lancet, contending that long-term use of
certain non-steroidal anti-inflammatory drugs reduced the risk of oral cancer. This
finding was touted as a way to shift the focus of treatment away from surgery and

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/hurd1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/hurd1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/rollingstones1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/rollingstones1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/rnc1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/rnc1+2.jpg


toward new drug therapies. These results were cast into doubt when it was revealed
that 250 of Sudbo's sample of 908 people in that study all shared the same birthday. In
addition, it was revealed that two photographs from a microscope, reportedly
representing two different patients at different stages of precancerous mouth lesions,
were different magnifications of the same image. The editors of Lancet issued an
"expression of concern" saying Sudbo's research was "just complete fabrication."

January 2006: Famed Indian movie star Khushboo is
taking legal action against the publishers of Maxim
magazine for the publication of a doctored photograph.
The photograph was created by digitally splicing
Khushboo's head onto another model's scantily clad body.
This photograph was published in the Indian version of
Maxim under the heading "Women you will never see in
Maxim - 100% fake". Magazine editor, Sunil Mehra, said
"We are deeply apologetic for causing any inadvertent
hurt and offence to Khushboo." Despite an apology,
Khushboo plans to go to court, "Indeed the punishment
that is finally meted out to them should be a deterrent
against anyone who tries to treat women as a commodity
and exploit them as they please. I will not opt for any
kind of out-of-court settlement," she said.

March 2006: This cover of the San Antonio Observer
features a San Antonio police officer wearing a white
hood of the Ku Klux Klan. The newspaper admits that
they digitally inserted the hood and gun into the original
photograph. Police spokesman Joe Rios said that the
Observer defamed the character of the officer in the
photograph. "You can clearly read his badge number,"
Rios said. "I can tell you that the officer who was
depicted in that picture is very upset." Ida Brown, an
Observer spokeswoman, disputed that the officer's badge
number could be discerned on the cover and said the
image was not intended as a personal attack. "Primarily,
the picture shows that there are racist police officers on
the force, and they do target minorities who are
innocent," Brown said.

March 2006: This March 12th cover of the New York
Times Magazine shows former Virginia Governor Mark
Warner, a possible contender in the 2008 U.S.
presidential race. After receiving complaints from
Warner's campaign about the accuracy of this photo, the
New York Times published the following correction. "The
cover photograph in The Times Magazine on Sunday
rendered colors incorrectly for the jacket, shirt and tie
worn by Mark Warner, the former Virginia governor who

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/SAobserver1.jpg


is a possible candidate for the presidency. The jacket was
charcoal, not maroon; the shirt was light blue, not pink;
the tie was dark blue with stripes, not maroon. The
Times's policy rules out alteration of photographs that
depict actual news scenes and, even in a contrived
illustration, requires acknowledgment in a credit. In this
case, the film that was used can cause colors to shift,
and the processing altered them further; the change
escaped notice because of a misunderstanding by the
editors."

April 2006: New Orleans Mayoral Candidate Kimberly
Williamson Butler digitally inserted herself into this
photograph of what appeared to be the French Quarter in
New Orleans. The setting, however, was the New Orleans
Square at Disneyland. This photo was then manipulated
again to remove a Disneyland trash can from the
background.

June 2006: This photograph, showing two police officers
standing by as prostitutes in Cuba hail a foreign tourist,
appeared in the El Nuevo Herald under the headline
"Hookers: The Sad Meat of the American Dollar". This
image, however, was a composite of two separate
photographs taken by veteran photographer Roberto
Koltun, and published over his objections. "Two things
were put together," commented photo coordinator
Orlando Mellado. Asked why the photograph was
published, Mellado responded "that's a decision that was
made by another editor."

July 2006: This controversial ad appeared as part of the
Ohio Senate campaign between incumbent Mike DeWine
(R) and challenger Sherrod Brown (D). DeWine's
campaign created a video of the World Trade Center in
flames to attack Brown as soft on terrorism. The ad
shows the south tower burning -- the north tower was hit
first, however, so the south tower could not be burning
without the north tower burning as well. A DeWine
spokesman acknowledged the image was a "graphic
representation" by the firm that produced the ad, which
used a still photo of the towers with computer-generated
smoke added.

July 2006: The Charlotte Observer fired Patrick
Schneider, a staff photographer, for altering this image of
a fire fighter. Following the incident, the paper released
the following statement: "Photographer Patrick
Schneider's photo depicted a Charlotte firefighter on a
ladder, silhouetted by the light of the early morning sun.
In the original photo, the sky in the photo was brownish-
gray. Enhanced with photo-editing software, the sky
became a deep red and the sun took on a more distinct
halo. The Observer's photo policy states: No colors will be

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/elnuevoherald1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/mikedewine1.jpg


altered from the original scene photographed." Schneider
said that he only meant to restore the actual color of the
sky that was lost when he underexposed the photo.
Schneider was suspended in an earlier episode after it
was revealed that his award-winning photographs had
been manipulated. Scheider allowed this case to be used
to educate other professional photographers in ethics
seminars. At the time he pledged, "I will no longer tone
my background down that far."

August 2006: This photograph by Adnan Hajj, a
Lebanese photographer, showed thick black smoke rising
above buildings in the Lebanese capital after an Israeli air
raid. The Reuters news agency initially published this
photograph on their web site and then withdrew it when
it became evident that the original image had been
manipulated to show more and darker smoke. "Hajj has
denied deliberately attempting to manipulate the image,
saying that he was trying to remove dust marks and that
he made mistakes due to the bad lighting conditions he
was working under", said Moira Whittle, the head of
public relations for Reuters. "This represents a serious
breach of Reuters' standards and we shall not be
accepting or using pictures taken by him." A second
photograph by Hajj was also determined to have been
doctored.

August 2006: The Reuters news agency published a
photograph showing the remnants of an Israeli bombing
of a Lebanese town. In the week that followed, hundreds
of bloggers and nearly every major news organization
reported that the photograph had been doctored (see
above entry). These political cartoons reflected the
general consensus of outrage and anger.

August 2006: An Easton, Middlesbrough (UK) man, Stafford Sven Tudor-Miles,
scanned photographs of adult porn stars into his computer and digitally altered them so
that the women appeared to be of girls under the age of 18. The 38-year-old fine art
student was charged with possessing indecent pseudo-images of children. His barrister
argued that the pictures were of adults and, therefore, no offense had been committed.
Under the Protection of Children Act 1978, as amended by the Criminal Justice and
Public Order Act 1994, a pseudophotograph of a child is defined as an image, whether
made by computer graphics or otherwise, which appears to be that of a child.

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/reuters1+3.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/reuters4.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/reuters1+3.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/photoshop1.gif
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/photoshop2.gif


Possession or creation of such an image is, therefore, illegal. Tudor-Miles pleaded guilty
to five counts of attempting to make indecent pseudo-photographs of children, one
charge of possessing indecent pseudo-photographs and one of breaching a sex
offenders order. Tudor-Miles will be sentenced on September 8.

August 2006: Nathan Noy, a rival of Rep. Jean Schmidt
(R-Ohio), contends that this picture on Schmidt's
webpage showing her at a 1993 Marathon has been
doctored. The photo shows Schmidt near the finish line
with the time clock showing 3:19:06. But a newspaper
list does not include Schmidt's name. Joseph Braun, an
attorney representing Schmidt, denied that the
photograph is fake. He produced what he said was an
official race results book, listing Schmidt as the fifth-
place finisher in her age group with a time of 3:19:09. A
four-member commission panel ruled that there was
enough evidence to look into the complaint. UPDATE:
Citing the lack of evidence or witnesses, a unanimous
Ohio Elections Commission dismissed the campaign
complaint against Schmidt. After the hearing, Noy
admitted he made a mistake pursuing the complaint.

September 2006: A photograph of CBS news anchor
Katie Couric was digitally altered from this original to
give Couric a trimmer waistline and a thinner face. This
photo appeared in CBS' in-house magazine Watch! CBS
spokesman, Gil Schwartz, said "the doctored image was
the work of a CBS photo department employee who got a
little zealous". Schwartz added, "I talked to my photo
department; we had a discussion about it; I think photo
understands this is not something we'd do in the future."

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/schmidt1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/couric1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/couric1+2.jpg


September 2006: This image was posted on no-to-
ned.blogspot.com, a website supporting Senate Democrat
Joseph Lieberman. In reference to Lieberman's opponent,
the accompanying caption read "Four out of Five
Terrorists Agree Ted Lamont for Senate". "As soon as we
saw it, we immediately pulled it down," Lieberman
campaign spokeswoman Tammy Sun said. "We condemn
things like this. It has no place in our political discourse
or on our web site."

September 2006: The Dubliner apologized for a story depicting the wife of famed
golfer Tiger Woods in doctored pornographic images. The article read, in part, "Most
American golfers are married to women who cannot keep their clothes on in public. Is it
too much to ask that they leave them at home for the Ryder Cup? Consider the
evidence - Tiger Woods' wife Elin Nordegren can be found in a variety of sweaty poses
on porn sites across the Web.". After Woods publicly denounced the story, the
magazine apologized: "The publisher and staff acknowledge that the satirical article was
inappropriate. We wish to sincerely apologise to Tiger Woods, his wife Elin Nordegren
and other Ryder Cup players and their families for any offence they may have taken to
it. The article was written as a satirical piece and, in the context of the entire article,
the publishers believed the readers would not be left with the impression that there was
any truth in the assertions, it being an absurd parody of inaccurate tabloid publishing
generally. If any contrary impression was given it certainly was not intended and for
this the publishers unreservedly apologise"

October 2006: This movie poster for Shut Up and Sing
(a film about the criticism of the musical group Dixie
Chicks that followed lead singer Natalie Maines'
comments about being ashamed that President Bush was
from her home state of Texas) was doctored from its
original. In this doctored version, sheets were added to
the members so as to be less revealing.

October 2006: An Ohio Republican Party news release
attacked Democratic Rep. Sherrod Brown for enlisting the
support of comedian Al Franken. The news release was
accompanied by a photograph, showing Franken dressed

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/dixiechicks1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/dixiechicks1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/alfranken1+2.jpg


up like a baby bunny, wearing adult diapers and clutching
a fluffy white teddy bear. Andy Barr, director of Franken's
Midwest Values PAC, confirmed, "The picture is a fake."
The Ohio Republican Party used a 2004 photo of Franken
for the doctored image. UPDATE (July 2009): Shortly
after Senator Al Franken was seated in the U.S. Senate,
Cincinnati Enquirer columnist Peter Bronson re-published
this doctored photo under the heading "Is this who you
want making decisions about your health care?" In his
retraction, Bronson wrote "Last week I posted a blog about
comedian Al Franken joining the Senate, including a picture of Franken
wearing bunny ears and a diaper. Franken did many things on Saturday
Night Live that could be embarrassing to a Senator. But apparently, that
was not one of them. It turns out the picture was photoshopped. We
don't knowingly run false pictures, so I took it down and replaced it with
another goofy picture of Sen. Franken."

November 2006: This photo of ABC News' Elizabeth
Vargas breastfeeding her baby while at her anchor desk
accompanied an article with Vargas about balancing work
and motherhood. The image was created by digitally
combining a head shot of Vargas with another image. The
article is scheduled to appear in next month's issue of
Marie Claire Magazine. A spokesperson for the magazine
called Vargas "a great journalist," and added that "We do
not believe anyone seriously thought she would nurse and
report the news at the same time!"

February 2007: The campaign of Tung Nguyen (second
from left) for Orange County supervisorial candidate
doctored a photo placing Nguyen close to Governor
Schwarzenegger. The photo appeared in two Vietnamese-
language daily newspapers. Although Nguyen attended
the event with Schwarzenegger, he was not standing
next to him. Instead, Nguyen's head was spliced onto
another person's body. Nguyen's campaign first blamed
the alteration on an advertising company and then on a
campaign volunteer.

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/alfranken1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/alfranken1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/vargas1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/nguyen1.jpg


March 2007: This image of former U.S. President Ronald
Reagan appeared on the cover of Time magazine under
the headline "How the Right Went Wrong". The image
was doctored to include a tear on Reagan's face. Time
issued a statement saying it regularly runs what it calls
"conceptual covers." They said: "This week's cover image
is clearly credited on the table of contents page, naming
both the photographer of the Reagan photo and the
illustrator of the tear."

April 2007: Under the headline "Rove personally
connected to email scandal", this photo of presidential
adviser Karl Rove, was said to provide evidence that the
White House had created an independent e-mail system
for communicating outside of the White House's email
system, which is automatically archived for record-
keeping. The doctored photo, however, was part of an
April Fool's joke, and marketing campaign by the Internet
design company Coptix. "We watched the misinformation
filter upward and outward," said a Coptix spokesman.
"This has driven tens of thousands of visitors to our Web
site. ... We consider our Web marketing experiment a
success."

April 2007: Newspaper photographer Allan Detrich
resigned from The Blade of Toledo Ohio after admitting
he had altered a photo that appeared in the paper.
Detrich submitted at least 79 photos for publication since
the beginning of the year that were digitally altered, 58
of which appeared in print. In a printed letter to readers,
Blade Editor Ron Royhab said "the changes Mr. Detrich
made included erasing people, tree limbs, utility poles,
electrical wires, electrical outlets, and other background
elements from photographs. In other cases, he added
elements such as tree branches and shrubbery." The
Blade released three examples of how Detrich altered
photos. "Readers have asked us why this was such a big
deal. What's wrong with changing the content of a
photograph that is published in a newspaper? The answer
is simple: It is dishonest," Royhab wrote. "Journalism,
whether by using words or pictures, must be an accurate
representation of the truth."

April 2007: The New York Times published this digitally
altered photograph. In a correction, the Times' editor said
"The wood siding at the far left of the building was out of
alignment because the picture was retouched by a Times

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/rove2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/blade.pdf
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/blade.pdf
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/stormnyt1.jpg


staff member who took the picture, but who is not a staff
photographer. He altered it because a flash created a
white spot on the picture when he shot it through the
window of a train. Also, the retouching tool left a round
circle on the building's window at the right". The Editor's
note concludes with "Times policy forbids the
manipulation of any photograph. Had editors been aware
of the manipulation and seen the original picture, they
would have either published the picture with the blemish
or not used it."

May 2007: In an advertisement for IMAX 3D theaters
promoting the latest Harry Potter movie, the bust of
actress Emma Watson was digitally enlarged. A similar
advertisement in regular theaters was unaltered. Warner
Brothers Pictures released a statement that said "This is
not an official poster. Unfortunately this image was
accidentally posted on the IMAX website. The mistake
was promptly rectified and the image taken down."

May 2007: The biceps of tennis player Andy Roddick
were conspicuously enlarged on the cover of Men's
Fitness magazine. Roddick commented that he was
"pretty sure I'm not as fit as the Men's Fitness cover
suggests". He also noted that a prominent birthmark on
his right arm had been erased. Richard Valvo, a
spokesman for Men's Fitness, said, "We wouldn't
comment on any type of production issue." Adding, "I
don't see what the big issue is here."

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/stormnyt1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/emmawatson1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/emmawatson1+2.jpg


July 2007: This cover of Redbook magazine shows a
heavily re-touched (and thinner) image of singer and
actress Faith Hill. Redbook was accused of contributing to
the unattainable body image created by digital re-
touching. In response, Redbook's editor in chief Stacy
Morrison said, "The retouching we did on Faith Hill's
photo for the July cover of Redbook is completely in line
with industry standards."

July 2007: Missouri University professor R. Michael
Roberts and co-authors retracted their paper (Cdx2 Gene
Expression and Trophectoderm Lineage Specification in
Mouse Embryos) published in Science after an
investigation revealed that accompanying images were
doctored. Contrary to conventional wisdom, the published
research presented evidence that the first two cells of
mouse embryos possess markers that indicate from a
very early stage whether they will grow into a fetus or
placenta. An investigating university committee found
that lead author and post-doctoral researcher Kaushik
Deb deliberately altered images of the embryos. Deb
abruptly resigned his position and moved with no
forwarding address or explanation. The committee said
Roberts was cleared of wrongdoing by the committee, but
that there was some concern over "whether he had acted
appropriately at all times" during the research period.
"Since he addressed that in the letter he sent to Science,
we had no reason to suspect anything other than that he
had been tricked."

August 2007: The Kentucky state Republican Party
distributed campaign flyers that depict Steve Beshear, the
Democratic nominee for Governor, as a high-roller
leaning on a casino table. "Don't gamble on Steve
Beshear and his fool's gold casino plan," says the
campaign material. State Republican party chairman
Steve Robertson said the photo is of Beshear's head but
someone else's body. "It is a humorous way to
communicate the message", Robertson said.

August 2007: The French Magazine Paris Match altered
this photograph of French President Nicolas Sarkozy by
removing some body fat. The magazine said it had tried

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/redbook_faithhill1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/redbook_faithhill1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/beshear.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/beshear.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/sarkozy1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/sarkozy1+2.jpg


adjusting the lighting on the picture. "The correction was
exaggerated during the printing process," the magazine
said.

September 2007: British Culture Secretary James
Purnell (far right) was digitally inserted into this photo at
the opening of Tameside hospital in Lancashire. Purnell
arrived late to the opening and the hospital asked if it
could add his image to their record of the event. The
hospital said in a statement: "As we would not be able to
stage a repeat of this historic day for the hospital, we
decided to take a photograph of Mr Purnell in the same
spot very shortly after and merge it with the earlier
photograph, to which Mr. Purnell kindly consented." A
Purnell spokeswoman denied that he agreed to the
picture being doctored. "He was assured they would show
the three MPs in one picture and have him separately in
the corner."

September 2007: Mikhail Delyagin was (mostly)
digitally removed from a video after he made remarks
critical of Russian Prime Minister Vladimir Putin. Shown
here is a still frame from video of the television show
"The People Want to Know". Only part of Delyagin was
completely removed -- his leg and hand remain visible to
the right of the man holding the microphone.

November 2007: Zhou Zhenglong from Shaanxi China
claimed to have taken 71 photographs of the almost
extinct South China tiger. Shown here is one image that
was released to the public. Shortly after its release, it
was determined that this image was a fake -- the most
likely scenario is that the photograph is that of a life-size
poster. This animation shows that the poster and
photograph are nearly identical.

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/sarkozy1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/purnell.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/russianvideo1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/tiger1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/tiger.gif
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/tiger1+2.jpg


November 2007: A study by Dario Sacchi, Franca Agnoli
and Elizabeth Loftus, published in the journal Applied
Cognitive Psychology, shows that people's memories of
events can be altered by viewing doctored images. For
example, when presented with doctored images of the
1989 Tiananmen Square protest participants recalled the
event as larger and more violent (shown in the lower
panel is the doctored image in which the crowd was
added).

November 2007: Artists Nora Ligorano and Marshall
Reese created the exhibit "Line Up" depicting doctored
photographs of George W. Bush and members of his
administration. The exhibit, being shown at the New York
City Public Library, is critical of the war in Iraq. "It is
simply inappropriate to have political attack art, in the
form of egregious doctored photographs of the President
and other high-ranking officials who have dedicated their
lives to public service, in a taxpayer-funded building
frequented by schoolchildren and the general public," said
Matthew Walter, director of communications for the state
GOP. In response, Roberta Waddell, curator of the
library's print collection, said the exhibit was in keeping
with a historical tradition, calling the exhibit a relevant
example of political commentary.

December 2007: The Asbury Park Press published this
doctored photo of New Jersey Governor Jon Corzine as
part of a story critical of Corzine's financial restructuring
plans. In a letter to the Press, Corzine's chief of staff,
wrote, in part, "Images that are nothing more than
editorial cartoons morphed into photographs are fine --
for the editorial page. But placement of such images on
the front page of the Sunday edition demonstrates a
disregard for objective reporting." The Press's executive
editor said that the photo did not blur the line between
news reporting and editorial commentary. "That wasn't
what we were trying to do," he said. "We were just trying
to frame the story for readers. We were doing it in a way
that was a little edgy, and in a way that would grab your
attention."

January 2008: Taiwan's newspaper Liberty Times
published this doctored photo of a delegation, led by the
chairman of the Franz Collection, being met by the Pope.
In the original photo, Wang Shaw-lan, a publisher of
competing newspaper United Daily News, was removed.
A Liberty Times reporter said that she removed Wang
whom she said was "not an essential presence" and in

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/memories1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/bushmugshot.gif
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/bushmugshot.gif
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/corzine1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/libertytimes1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/libertytimes1+2.jpg


order to shrink the picture for "better display". Later,
Liberty Times said that the doctored picture came from
the Franz Collection, but a Franz Collection spokesman
said the newspaper had asked it to airbrush out Wang.

January 2008: This brochure of Texas Republican
Congressional candidate Dean Hrbacek was mailed to
voters. The photograph is a composite of Hrbacek's head
and another person's (slimmer) body. Campaign manager
Scott Broschart acknowledged that the image is a
composite. Hrbacek has been so busy that he had no
time to pose for a full-length photo for the mailing,
Broschart said. "He may appreciate that we took a few
pounds off him," Broschart said. "I think the voters ... are
more concerned with the issues as opposed to pretty
photo shoots."

January 2008: This magazine cover featuring pop star
Britney Spears is a composite of her head and a model's
body. The magazine cover states "Truthiness Alert: This
cover image is a composite photo. Britney did not pose
for this picture. That, sadly, is not her body."

February 2008: This photograph, by Liu Weiqiang of the
Daqing Evening News, won an award for "one of the ten
most impressive news photos of 2006". This photograph
was recently revealed to be a composite of two separate
photographs: the antelopes and the train. Weiqiang says
that he never published the picture as a news
photograph. Weiqiang also wrote in his blog, "I admit it's
unfaithful, as well as immoral for a photographer to
present a fabricated picture. I'm truly sorry."

July 2008: In response to a New York Times story that
suggested the FOX network’s ratings might be slipping,
the co-hosts of “Fox & Friends” broadcasted photos of
Times reporter Jacques Steinberg and editor Steven

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/libertytimes1+2.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/hrbacek1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/blender1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/weiqiang1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/foxnews1.jpg


Reddicliffe. The photos were doctored to make the
journalist appear less attractive. A FOX spokeswoman
said the executive in charge of “Fox and Friends” is on
vacation and not available for comment but added that
altering photos for humorous effect is a common practice
on cable news stations.

July 2008: This image of an Iranian missile test
appeared on the front page of many major newspapers.
The image is from the web site of Sepah News, the media
arm of Iran's Revolutionary Guards. After the publication
of this photo, it was revealed that the second missile
from the right was digitally added to the image in order
to conceal a missile on the ground that did not fire.

July 2008: This photo of Britian's Prince William
appeared on the pages of The Sun. A person in the back
of the boat was digitally removed from this photo (except
for their knee). The Metro ran the unaltered photo, as did
the on-line version of The Sun.

August 2008: Chris Myers, the Republican candidate for
the U.S. House of Representatives, is criticizing his
opponent, John Adler, and the Democratic Congressional
Campaign Committee for a doctored photo that appeared
on a campaign mailer produced by the DCCC. The mailer
includes a photo that appears to show Myers walking with
President George W. Bush. Myers said he has never met
the President.

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/foxnews1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/iranmissile1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/iranmissile1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/thesun1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/thesun1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/myers1.jpg


September 2008: This photo of Governor Sarah Palin
was widely distributed across the Internet shortly after
Palin was announced as the vice presidential nominee for
the Republican ticket. Shortly after its release the photo
was revealed to be a composite of Palin's head, and
somebody else's body.

September 2008: After publishing photos of two
deceased United States soldiers, the Associated Press
retracted the photos after learning that one of the photos
was digitally altered. Shown here are the photos, where
the photo on the left is a composite of this soldier's head
and the body of the soldier on the right. The photos were
released by the U.S. Army at Fort Stewart in Georgia.

November 2008: This cover of Time Magazine shows an
electronic voting machine with an incongruous shadow
that was digitally inserted into the photo (notice that the
shadow from the two front legs emerge directly from
underneath the legs, while the shadow for the wide back
leg is floating between the front and back legs).

October 2008: This front-page photo of Justice Minister
Rachida Dati appeared in the French newspaper Le Figaro
in June of 2008. A large diamond ring on Dati's hand was
digitally removed. This photo editing caused controversy
regarding the alleged influence that the Sarkozy
administration wields over the French press. The head of
Le Figaro's photo department defended the editorial
decision saying that the newspaper did not want to

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/sarahpalin1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/sarahpalin1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/USarmy.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/USarmy.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/timevotingmachine.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/lefigaro.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/lefigaro.jpg


distract readers from the content of its interview with
Dati.

February 2009: This photo of Heath Ledger and
Christopher Nolan of "The Dark Knight" appeared in
Vanity Fair as part of a series of photographs of
acclaimed actors and directors. The photo of Ledger, who
died in 2008, is from 2005 as he was promoting the film
"Brokeback Mountain". Nolan (shown on the left) was
digitally inserted into this photo.

March 2009: A ceremony on March 7th in Taiwan was
held to honor Chinese soldiers who died in Papua, New
Guinea during World War II. This photo shows a "spirit
tablet" used as part of the ceremony. When the photo
appeared on Sina, a Chinese website, the text which read
"The army of Republic of China" was digitally removed.
In Taiwan, the government uses the phrase The Republic
of China, while the Chinese government uses the phrase
The People's Republic of China.

April 2009: This photo shows Prime Minister Benjamin
Netanyahu (center left), President Shimon Peres (center
right), along with members of the Cabinet. The Israeli
newspaper Yated Neeman digitally removed two female
Cabinet members from the photo and replaced them with
male members. The newspaper Yated Neeman is
considered to be ultra-orthodox and not supportive of
females in the cabinet.

June 2009: This cover of Toronto's summer edition of
Fun Guide was digitally altered to be more inclusive,
keeping with an editorial policy to reflect diversity. "He
superimposed the African-Canadian person onto the
family cluster in the original photo," said communications
director John Gosgnach. The original image was of a
family of indeterminate ethnic background. "When you're
publishing something with the deadlines and you don't
have the right photo, the objective is to communicate the
service," Mr. Sack, director of strategic communications,
said.

June 2009: This photo of a group of members of the
Scottish National Party (SNP) appeard in a SNP
newsletter. The two photos in the background of Scottish
legends William Wallace and Robert the Bruce were
digitally inserted, replacing royal portraits of the Queen
and the Duke of Edinburgh. Local SNP councillor Cecil

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/vanityfair.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/sina.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/sina.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/yatedneeman.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/yatedneeman.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/torontofunguide.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/torontofunguide.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/snp.jpg


Meiklejohn blamed an "overly enthusiastic" local party
member for removing the royal portraits.

July 2009: A picture essay in The New York Times
Sunday Magazine entitled "Ruins of the Second Gilded
Age", by Edgar Martins, showed large housing
construction projects that were halted due to the housing
market collapse. The introduction said that the
photographer "creates his images with long exposures but
without digital manipulation." After discovering the photo
manipulations, the Times posted the following on their
website. "After a reader discovered that the photos were digitally
altered, Editors later confronted the photographer and determined that
most of the images did not wholly reflect the reality they purported to
show. Had the editors known that the photographs had been digitally
manipulated, they would not have published the picture essay, which has
been removed from NYTimes.com."

August 2009: This photo from the web site of
Microsoft's Polish subsidiary was doctored to change the
race of one of the people. The original photo appeared on
Microsoft's U.S. web site. "We are looking into the details
of this situation. We apologize and are in the process of
pulling down the image", said a Microsoft representative.
The doctored photo on the Polish was removed and
replaced with the original photo.

September 2009: This magazine advertisement by
Ralph Lauren depicts a heavily manipulated photo of
model Filippa Hamilton. After numerous reports citing this
latest example of extreme photo manipulation, a Ralph
Lauren representative admitted to "poor imaging and
retouching", and added, "we have learned that we are
responsible for the poor imaging and retouching that
resulted in a very distorted image of a woman's body. We
have addressed the problem and going forward will take
every precaution to ensure that the calibre of our artwork
represents our brand appropriately."

December 2009: A magazine ad for an Olay beauty
product featuring the model Twiggy has been banned in
the United Kingdom by the Advertising Standards
Authority (ASA). "Olay is my secret to brighter-looking
eyes," read the ad, "... reduces the look of wrinkles and
dark circles for brighter, younger-looking eyes," the ad
continued. In its ruling, the ASA said that it considered
that the post-production retouching of the original ad,
specifically in the eye area, could give consumers a
"misleading impression of the effect the product could
achieve". An Olay spokesperson said the "minor
retouching" had been inconsistent with its policies and it
had already replaced the image with one with "no
postproduction work in the eye area".

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/snp.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/edgarmartins.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/microsoft.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/microsoft.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/ralphlauren.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/olay_1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/olay_1.jpg


April 2010: Three astronauts living aboard the
International Space Station sent to Mission Control this
April Fool's Day prank photo of themselves floating in
space without spacesuits. "You have a real problem",
responded Mission Control. "Don't worry, we are wearing
sunscreen", responded the astronauts.

June 2010: This photo of an injured Israeli commando
lying on the deck of a ship was published by the Reuters
news agency. Reuters was accused of editorializing by
cropping the original photo which showed that one of the
men surrounding the commando was holding a knife. A
Reuters representative attributed the cropped photos to
normal editorial practice and added that once the
omission of the knife was realized, the original photo was
released.

June 2010: The text "38. BFD." was digitally added to
this photo of seven-time Tour de France champion, Lance
Armstrong. In response, Armstrong tweeted "Just saw
the cover of the new Outside mag w/ yours truly on it.
Nice photoshop on a plain t-shirt guys. That's some lame
bullshit. #weak". The editors of Outside released the
following statement: "We understand that our July newsstand
cover, featuring Lance Armstrong, has caused a bit of a ruckus. (Thanks,
Twitter!). Yes, it's true that, following our cover shoot with Lance, we
had some Photoshop fun on the T-shirt he was wearing. BFD. We cop to
it right there on the cover—see the line reading, Note: Not Armstrong's
real T-shirt. We wanted to create a provocative image and make a bold
statement about the fact that, because of Armstrong's age, many cycling
fans are skeptical of his chances in this year's Tour de France."

June 2010: This photo of Winston Churchill, featured
above the entrance of The Britain At War Experience, in
South-East London, was digitally altered to remove
Churchill's trademark cigar. Museum manager John Welsh
was astonished to be told the image was digitally altered:
"We've got all sorts of images in the museum, some with
cigars and some without,... we wouldn't have asked for
there to be no cigar", said Welsh.

June 2010: This cover of The Economist shows a solitary
President Obama on the Louisiana beach inspecting the
oil spill. The original photo, shot by Reuters photographer
Larry Downing shows Coast Guard Admiral Thad W. Allen

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/spaceprank_1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/spaceprank_1.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/reuters10.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/reuters10.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/outside.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/outside.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/churchill.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/churchill.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/economist.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/economist.jpg


and Charlotte Randolph, a local parish president, standing
alongside the President. A Reuters spokesperson stated
that "Reuters has a strict policy against modifying, removing, adding to
or altering any of its photographs without first obtaining the permission
of Reuters and, where necessary, the third parties referred to." In
response, Emma Duncan, deputy editor of The
Economist, stated: "I was editing the paper the week we ran the
image of President Obama with the oil rig in the background. Yes,
Charlotte Randolph was edited out of the image (Admiral Allen was
removed by the crop). We removed her not to make a political point, but
because the presence of an unknown woman would have been puzzling
to readers. We often edit the photos we use on our covers, for one of
two reasons. Sometimes — as with a cover we ran on March 27 on U.S.
health care, with Mr. Obama with a bandage round his head — it's an
obvious joke. Sometimes — as with an image of President Chavez on
May 15 on which we darkened the background, or with our "It's time"
cover endorsing Mr. Obama, from which the background was removed
altogether — it is to bring out the central character. We don’t edit photos
in order to mislead. I asked for Ms. Randolph to be removed because I
wanted readers to focus on Mr. Obama, not because I wanted to make
him look isolated. That wasn’t the point of the story. "The damage
beyond the spill" referred to on the cover, and examined in the cover
leader, was the damage not to Mr. Obama, but to business in America."

July 2010: Malaysian politician Jeffrey Wong Su En
produced this doctored photo as evidence that he was
knighted by the Queen of England. "We can confirm that
we have no record of any honour having been conferred
at any time by the British Government on Jeffery Wong
Su En," said a spokesperson from the British High
Commission. Mr. Wong was inserted into this original
photo of Ross Brawn being knighted by the Queen.

July 2010: A beleaguered British Petroleum (BP)
contending with the gulf coast oil spill posted on their
website this doctored photo of their command center in
which three originally blank screens were altered. The
doctored photo was eventually removed by BP and
replaced with the original. BP spokesman Scott Dean said that
there was no diabolical plot to photographically beef up the company's
command center. Rather, he said, a BP photographer with completely
benign intentions just slipped the images in. "Normally we only use
Photoshop for the typical purposes of color correction and cropping,"
Dean said. "In this case they copied and pasted three ROV screen
images in the original photo over three screens that were not running
video feeds at the time." He added, "We've instructed our post-
production team to refrain from doing this in the future." UPDATE: A
second photo was removed from BP's website after it was
discovered to have been manipulated.

Home     Papers     Research

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/economist.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/malaysian.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/malaysian.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/bp.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/bp.jpg
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/home.html
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/publications
http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/research.html

